حمایت گسترده در آفریقای جنوبی

01.06.2013

به مناسبت کمپین پنج سال بیدادگری و با حمایت جامعۀ بهائی آفریقای جنوبی، چند رویداد در نقاط مختلف کشور برگزار شد که از پشتیبانی طیف وسیعی از مقامات رسمی، رهبران مذهبی و رسانه‌های خبری برخوردار گردید.

جوامع محلی بهائی در شهرهای دوربان و مافیکنگ، در روز ۷ اردیبهشت (۲۷ آوریل)، هم زمان با روز آزادی در کشور آفریقای جنوبی، فیلم «تابوی ایرانی» را به نمایش گذاشتند. این فیلم مستند که توسط رضا علامه زاده، فیلم ساز برجسته ایرانی- هلندی ساخته شده، روایتی از آزار و اذیت بهائیان ایران است.

این فیلم در شهر دوربان، در سالن تئاتر دانشکدۀ هوارد در دانشگاه کووا- زولو ناتال (University of Kwa-Zulu Natal ) به نمایش درآمد و با استقبال خوبی از طرف دانشگاهیان، دانشجویان و اعضای جامعه محلی بهائی روبرو شد.

تماشای فیلم «تابوی ایرانی» در مرکز بهائی مافیکنگ

تماشای فیلم «تابوی ایرانی» در مرکز بهائی مافیکنگ

 هم زمان با نمایش فیلم، تعدادی از اساتید دانشگاه با امضاء بیانیه‌ای مشترک، خواستار آزادی هفت مدیر زندانی بهائی شدند. این بیانیه از دولت آفریقای جنوبی می‌خواهد تا از ایران تقاضا کند با «رعایت تعهدات خود» در قبال میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، «بی‌درنگ این زندانیان عقیدتی را آزاد کند و اجازه دهد پیروان آیین بهائی در ایران از حقوق کامل شهروندی برخوردار گردند».

پروفسور کارتا گاوندر، استاد حقوق و متخصص حقوق بشر در دانشگاه؛ پروفسور یوهانس اسمیت، رئیس دانشکده دین و الهیات؛ و پروفسور پاتریک باند، مدیر مرکز جامعه مدنی، از جمله افرادی بودند که بیانیه را امضاء کردند.

نمایش فیلم در شهر مافیکنگ، به میزبانی مرکز بهائی آن شهر و حضور حدود ۶۰ نفر برگزار شد.

خبرهای کمپین در هر دو مکان، به وسیله رسانه‌های محلی پوشش داده شد. در دوربان، رادیو ساحل شرق (East Coast radio)، مصاحبه‌ای با ویدا وفایی انجام داد. وی در مورد اعدام پدر شوهرش که در اوایل دهۀ ۱۳۶۰ صورت گرفت صحبت کرد. در شهر مافیکنگ، یک روزنامۀ محلی به نام مافیکنگ میل (Mafikeng Mail) و همچنین موتسودیگ اف ام (Motsweding FM)، موضوع کمپین را گزارش کردند.

شیخ احمد صدیق، عضو اجرایی شورای قضایی مسلمانان آفریقای جنوبی در حال سخنرانی در ژوهانسبورگ.

شیخ اچمت صدیق، عضو اجرایی شورای قضایی مسلمانان آفریقای جنوبی در حال سخنرانی در ژوهانسبورگ.

در روز ۲۵ اردیبهشت (۱۵ مه)، دفتر دیپلماتیک بهائیان در آفریقای جنوبی، جلسۀ صبحانه‌ای در ژوهانسبورگ برگزار نمود. هدف از این نشست، گفتگو در بارۀ وضعیت کلی حقوق بشر و به ویژه در ارتباط با موقعیت بهائیان ایران بود.

سخنران برجستۀ این جلسه، شیخ اچمت صدیق، عضو اجرایی شورای قضایی مسلمانان بود که در مورد آزادی مذهب یا عقیده از دیدگاه اسلام صحبت کرد.

وی اظهار داشت: «اساس اعتقادی اسلام، عدالت و انصاف است» و در این زمینه افزود «نمی‌توانید ایمان داشته باشید مگر اینکه آزاد باشید» و «اعتقاد، حق همه افراد است».

  شیخ صدیق گفت قرآن به صراحت و روشنی توضیح داده است که «در دین هیچ اجباری نیست» [لا اکراه فی الدین].

 وی همچنین در مورد حدیثی از حضرت محمد، که از آن به طور گسترده‌­­ای برای توجیه مجازات ارتداد در اسلام استفاده می‌شود، توضیحاتی داد. شیخ صدیق گفت بنا به نظر مشترک محققان دینی، این حدیث یعنی «هر کس دین خود را تغییر دهد او را بکشید»، فقط توسط یک نفر نقل شده است، پس باید تائید نشده در نظر گرفته شود.

او افزود معتقد است که آزار بهائیان در ایران سیاسی است و «هیچ ربطی به دین ندارد».

در همان مراسم، جولیا ماباله، نایب رئیس کمیسیون ترویج حقوق فرهنگی، مذهبی و زبان شناسی، قول داد موضوع آزار بهائیان ایران را در حضور کمیسیون مطرح کند و خواستار اقدام در جهت ترویج و حفاظت از «حقوق دینی بهائیان در ایران» شود.

سایر رسانه‌های آفریقای جنوبی که این کمپین را پوشش خبری دادند شامل دو ایستگاه رادیویی بود: اس ای اف ام (SAfm)، یک ایستگاه ملی متعلق به بنگاه سخن پراکنی آفریقای جنوبی؛ و صدای کیپ (Voice of the Cape)، ایستگاه اسلام گرای مستقر در کیپ‌تاون.

Previous post:

Next post: