درخواست آزادی هفت مدیر بهائی از طرف مقامات برجسته هند و ۵۰۰ تن از جوانان

16.05.2013

ال کی ادوانی، رئیس حزب پارلمانی بی جی پی (وسط) (BJP Parliamentary Party )، سولی سورابجی، دادستان کل سابق هند، (سمت راست)، و خانم زینا سورابجی (سمت چپ) در مراسم «کمپین پنج سال بیدادگری» در دهلی نو

ال کی ادوانی، رئیس حزب پارلمانی بی جی پی (وسط) (BJP Parliamentary Party )، سولی سورابجی، دادستان کل سابق هند، (سمت راست)، و خانم زینا سورابجی (سمت چپ) در مراسم «کمپین پنج سال بیدادگری» در دهلی نو

روز سه شنبه، مقامات برجسته هند در دهلی نو، با امضای نامه‌ای خواستار آزادی هفت مدیر بهائی و سایر زندانیان عقیدتی در ایران شدند.

در بخشی از این نامه که به سفارت ایران در دهلی نو و همچنین وزارت امور خارجه هند فرستاده می‌شود، آمده است: «هفت مدیر جامعۀ بهائی، پنج سال است که به طور ناعادلانه در زندان به سر می‌برند. احکام ۲۰ ساله آنها طولانی‌ترین حکم‌هایی است که برای ازندانیان عقیدتی فعلی در ایران صادر شده است.»

«ما آزادی فوری این هفت نفر و دیگر زندانیان بی شمار عقیدتی در ایران را خواستاریم.»

 «ما از مردم خیرخواه در سراسر هندوستان می‌خواهیم، با حمایت خود از این کمپین، دولت ایران را وادار نمایند تا به تعهدات بین‌المللی حقوق بشری خویش عمل کند.»

از جمله امضاء کنندگان نامه: ال کی ادوانی، رئیس حزب پارلمانی بی جی پی (BJP Parliamentary Party )؛ سولی سورابجی، دادستان کل سابق هند؛ امام عمر احمد الیاسی (امام ارشد سازمان ائمه مساجد سراسر هند)؛ میلون کوتری، گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل متحد در مورد حق مسکن مناسب؛ پروفسور آمیتاب کندو، استاد اقتصاد از دانشگاه جواهر لعل نهرو؛ پروفسور آمیتاب بهار، ریاست مشترک فراخوان جهاني براي اقدام عليه فقر، و خاخام حزقیل مالکار.

جوانان شرکت کننده در مراسم کمپین «پنج سال بیدادگری» در روز سه شنبه در دهلی نو

جوانان شرکت کننده در مراسم کمپین «پنج سال بیدادگری» در روز سه شنبه در دهلی نو

این نامه که در مرکز ملی بهائی در دهلی نو، محل انجام مراسم، به امضا رسید؛ با تلاوت دعا و مناجات از ادیان مختلف و با حضور حدود ۵۰۰ تن از جوانانی که کلاه بیس بال و تی‌شرت هایی با شعار «پنج سال بیدادگری» به تن داشتند، ادامه یافت.

آقای ادوانی در نطق خود اظهار داشت، مشاهده شکنجه و آزار بهائیان در ایران بسیار نگران کننده است. «ما با یاد کردن از این افراد و درخواست آزادی آنها از دولت ایران، به وظیفۀ وجدانی خود عمل می کنیم.»

وی در ادامه گفت: «مهم‌ترین خصوصیت یک دموکراسی موفق، تحمل عقاید مخالف است. عدم بردباری نسبت به باورهای مختلف، بیش از همه در زمینۀ مذهب به چشم می‌خورد، یعنی آنجا که فردی با یک باور دینی مشخص، حضور ادیان دیگر را به سختی می‌پذیرد.».

آقای سورابجی گفت: آزمون هر کشور متمدن، در طرز برخورد او با اقلیت‌هاست. «تاریخ نشان داده است که قوه روح و ایمان، سرانجام بر نیروهای خشونت غلبه خواهد کرد. من اطمینان دارم این در ایران نیز رخ خواهد داد. بهائیان در ایران با انواع موارد نقض حقوق بشر روبرو هستند. قلب ما با آنها است و امیدوارم مقامات ایران همدردی نموده، آنان را آزاد کنند».

آقای کوتری توجه حضار را به بیانیه اخیر چهار گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای آزادی هفت مدیر بهائی و سایر زندانیان عقیدتی در ایران معطوف نموده و گفت «آزادی مذهبی به خودی خود سنگ بنای شهروندی دموکراتیک است. من فکر می‌کنم این بسیار مهم است که همگی ما با هم، دولت هند را ترغیب نماییم تا ایران را تحت فشار قرار دهد. ظلم و ستم به حدی رسیده است که باید نخست وزیر و سایر مقامات را مخاطب قرار دهیم تا به طور علنی ایران را به دلیل آزار و اذیت بهائیان محکوم نمایند.»

امام الیاسی از دولت ایران خواست از آزار و اذیت بهائیان دست بردارد و به آنان حقوق برابر و فرصت‌هایی برای پیشرفت و ترقی بدهد.

پروفسور کندو، مسئولیت همه حضار را به بلند کردن صدای خود در برابر بی عدالتی یادآوری نموده و گفت: «من کاملاً موافقم که پنج سال بیدادگری، بیش از حد تحمل است، اجازه بدهید برای دفاع از “یاران” این دوستانمان در ایران، صدای خود را بلند کنیم.»

دکتر سیدا حمید، عضو کمیسیون برنامه ریزی هند، یک پیام ویدئویی به همین مناسبت فرستاد: «ایران همواره به سنت دموکراسی و آزادی خود می‌بالید. آزار و اذیت مداوم بهائیان ایران با چنین سنتی مغایر است. حفاظت از حقوق و آزادی‌های اقلیت‌ها در میثاق بین‌المللی است که ایران و سایر کشورهای عضو را به اجرای آن متعهد می‌سازد. با توجه به روح حقیقی اعلامیه جهانی حقوق بشر، ایران باید این هفت زن و مرد بهائی را آزاد کند.»

این رویداد توجه بسیاری رسانه‌های خبری را به خود جلب کرد از جمله: هندوستان تایمز، هندو، پرس تراست هند، سیاست، بیزنس استاندارد، و ایشن ایج ( The Asian Age)، آن را پوشش دادند.

ویدیویی از این رویداد تهیه شده که می‌توانید آن‌را در لینک زیر تماشا کنید:

 http://youtu.be/eU1yEH-J_v8

Previous post:

Next post: