«کانادا، فراخوانی برای «تغییر جهان

14.05.2013

در مراسمی که روز پنجشنبۀ گذشته به مناسبت کمپین «پنج سال بیدادگری» در شهر تورنتو برگزار شد، وزیر امور خارجه سابق کانادا، خواستار آزادی فوری هفت رهبر زندانی بهائی شد.

دکتر لوید اکسورتی که در حال حاضر رئیس دانشگاه وینیپگ  است، خطاب به صدها تن از حاضرین در مرکز بهائی شهر تورنتو گفت: «شما تنها نیستید. وحدت و یکپارچگی وجود دارد. افراد دیگری هم هستند که این بیدادگری را حس می‌کنند».

سخنرانی لیود اکسورتی، وزیر سابق امور خارجۀ کانادا، روز پنجشنبه در مرکز بهائی تورنتو

اظهارات دکتر اکسورثی، بازتابی از مقالۀ ایشان در بخش نظرات روزنامۀ گلوب اند میل (The Globe and Mail ) بود که در همان روز منتشر شد.

دکتر اکسورتی در مقالۀ خود نوشته است: «سابقۀ ایران در رابطه با برخورد این دولت با بزرگ‌ترین جامعۀ مذهبی غیر مسلمان ایران، یعنی بهائیان، را می‌توان با آزمایش تورنسل مقایسه کرد. اخیراً سابقۀ حقوق بشری ایران در رابطه با اقلیت‌های قومی و مذهبی، دانشجویان، روزنامه نگاران، زنان، رهبران کارگری و خصوصاً بهائیان، که مقیاسی دقیق از وضعیت تأسف بار حقوق بشر در ایران هستند، به مراتب بدتر شده است.»

دکتر اکسورتی در سخنرانی پنجشنبه شب خود اظهار داشت: مردم می‌توانند «دنیا را تغییر دهند، اگر امور با روح وحدت و همبستگی انجام شود – و اگر کودکان و جوانان نیز در این امر سهیم باشند».

دیگر سخنرانان رویداد پنجشنبه شب تورنتو، بانی دوگال، نماینده ارشد جامعۀ بین‌المللی بهائی در سازمان ملل متحد، و دو تن از بستگان هفت مدیر زندانی، نعیم توکلی، فرزند بهروز توکلی و سیاوش خانجانی، برادرزاده جمال الدین خانجانی، بودند.

خانم دوگال گفت: «تنها دلیل دستگیری این افراد، باورهای دینی آنان بوده و دوران طولانی محکومیتشان، صرفاً به دلیل نقش مدیریتی بوده که در جامعۀ بهائی ایران ایفاء می‌کردند.».

برای کسب اطلاعات بیشتر، مقالۀ سرویس خبری جامعه بهائی کانادا را در این لینک بخوانید.

Previous post:

Next post: