اعتراض مقامات برجسته هلندی به وضعیت هفت زندانی بهائی

21.05.2013

هفتۀ گذشته، تعدادی از شخصیت‌های برجستۀ هلندی– از جمله مقامات دولتی و نمایندگان مجلس– نگرانی خود را از نقض مداوم حقوق بشر در ایران ابراز نموده و خواستار توجه بیشتر به وضعیت هفت مدیر بهائی زندانی شدند.

این ابراز حمایت در مکان‌های مختلف، از جمله در مراسمی توسط جامعۀ بهائی هلند، به مناسبت کمپین پنج سال بیدادگری انجام گرفت.

در یک جلسۀ گفتگوی تعاملی که روز سه شنبه، ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه)، در موزۀ معروف «پریزن گیت» (Prison Gate Museum)، در شهر لاهه برگزار شد؛ گیلز پلاگ، مدیر بخش آفریقای شمالی و خاورمیانۀ وزارت امور خارجۀ هلند، در مورد آنچه هلند برای ترویج حقوق بشر در ایران انجام می‌دهد، توضیحاتی ارائه داد.

سمت چپ: گیلز پلاگ، مدیر بخش آفریقای شمالی و خاورمیانۀ وزارت امور خارجۀ هلند، در مراسم کمپین پنج سال بیدادگری، در موزۀ معروف «پریزن گیت» شهر لاهه، ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه)

سمت چپ: گیلز پلاگ، مدیر بخش آفریقای شمالی و خاورمیانۀ وزارت امور خارجۀ هلند، در مراسم کمپین پنج سال بیدادگری، در موزۀ معروف «پریزن گیت» شهر لاهه، ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه)

آقای پلاگ اظهار داشت «وزارت امور خارجه، مسلماً با در خواست کمپین پنج سال بیدادگری موافقت می‌کند، و این نه فقط به خاطر بهائیان، بلکه برای تمام گروه‌های بی دفاع جامعه در سراسر جهان است، و بالاتر از آن، نه فقط به دلیل اعتقاد راسخ ما به این گروه‌ها، بلکه مطابق قانون اساسی کشور است».

طی یک پیام ویدیویی که در جلسۀ پخش شد، نیکو شریجور، عضو مجلس سنای هلند و نائب رئیس کمیتۀ سازمان ملل برای حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در ژنو، ابراز داشت که دستگیری و حبس این هفت نفر، قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

دکتر شریجور گفت «مدیران جامعۀ بهائی، تنها به دلیل بهائی بودن زندانی شده‌اند و این مسلماً نقض کامل حقوق بشر است. یکی از حقوق بنیادین بشر، حق آزادی عقیده و انجام مناسک دینی است».

ویدیو کامل را می‌توانید در اینجا مشاهده نمایید.

در روز ۲۵ اردیبهشت ( ۱۵ مه)، در پارلمان هلند، گفت گوئی دربارۀ آزادی دین و عقیده صورت گرفت. وضعیت بهائیان توسط هری ون بومل، عضو پارلمان، تشریح شد. وی از وزیر امور خارجه خواست تا آزادی فوری هفت مدیر زندانی بهائی را از ایران بخواهد. آقای ون این درخواست را در وبلاگ شخصی خود نیز منتشر کرد.

فرانس تیمرمانس، وزیر امور خارجه، در پاسخ ایشان گفت که این درخواست را از سفیر ایران خواهد نمود.

همچنین، خاخام اوراهام سوتندراپ، رئیس سابق اتحادیه جهانی یهودیان پیشرو در منطقه اروپا و عضو مؤسس صلیب سبز بین‌المللی، بیانیه‌ای در مورد وضعیت هفت مدیر بهائی صادر نمود.

در بیانیۀ خاخام سوتندراپ که در روز ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه) صادر شد، آمده است: «به برادران و خواهرانم که پیرو دیانت مقدس بهائی هستند. در این روز عید شاووت، که ما یهودیان نزول تورات را جشن می‌گیریم، از صمیم قلب برای آزادی و امنیت شما عزیزانم دعا می‌کنم. مذاهب مختلف، جملگی حامل پیام وحدت نوع بشر هستند. خانوادۀ بشر مانند یک بدن است، وقتی یکی از اعضای بدن دچار درد می‌شود، سایر اعضاء نیز آن را حس می‌کنند. تنها زمانی ما شفا می‌یابیم که سلامت کامل خود را بدست آوریم».

رسانه‌های خبری هلند، بخش‌هایی از فعالیت‌های کمپین پنج سال بیدادگری را پوشش دادند. شهرزاد نیوز از رویداد موزۀ پریزن گیت فیلم برداری کرد و با سخنرانان اصلی از جمله برنادت فیک، وکیل پناهندگی از بنیاد وکلا برای وکلا، و شیرین میلانی، قاضی دادگاه جنائی استان اوریجسل مصاحبه نمود. روزنامۀ فلکس رنت ( Volkskrant)، که یک روزنامۀ عمده سراسری است، مقاله‌ای در بارۀ کمپین منتشر کرد که می‌توان آن‌را به صورت فایل پی دی اف در اینجا مشاهده نمود.

Previous post:

Next post: