رهبران مذهبی اوگاندا، آزار بهائیان ایران را تقبیح کردند

20.05.2013

شورای بین ادیان اوگاندا، به همراه جامعه بهائی آن کشور، در بیانیه مشترکی که هفته گذشته صادر کردند از ایران خواستند به حقوق بنیادین بشری بهائیان احترام گذارد.

جاشوا کیتاکوله، دبیر کل شورای بین ادیان اوگاندا، در حال قرائت بیانیه‌ای مبنی بر تقبیح زندانی شدن هفت مدیر بهائی در ایران

جاشوا کیتاکوله، دبیر کل شورای بین ادیان اوگاندا، در حال قرائت بیانیه‌ای مبنی بر تقبیح زندانی شدن هفت مدیر بهائی در ایران

در کنفرانسی که در روز چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ (۱۵ مه)، در هتل متروپل در کامپالا برگزار شد، جاشوا کیتاکوله دبیر کل این شورا گفت بهائیان ایران سال‌هاست با «ظلم و ستمی بی‌رحمانه و مداوم» روبرو هستند.

وی با قرائت بخشی از بیانیه گفت: «نقض گسترده حقوق اساسی و اولیه اقلیت‌های مذهبی توسط رژیم ایران، موجب افزایش خشم بین‌المللی از سوی دولت‌ها، سازمان‌های جامعه مدنی و مردم آزادی خواه در سراسر جهان شده است».[برای دریافت بیانیه در قالب پی دی اف اینجا را کلیک کنید].

آقای کیتاکوله گفت: «ما از سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم دولت ایران را وادار نمایند تا محیطی مساعد برای ارتقاء و حفاظت از حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین، به ویژه آزادی دینی، برای همه ایرانیان فراهم آورد».

شورای بین ادیان اوگاندا، در سال ۱۳۸۰ (۲۰۰۱) و با عضویت کلیسای کاتولیک در اوگاندا، شورای عالی اسلامی اوگاندا، کلیسای اوگاندا، کلیسای ارتودکس، و کلیسای همبستگی ادونتستهای روز هفتم اوگاندا، تاسیس گردید.

این کنفرانس و بیانیه صادره در آن، بخشی از برنامه جامعه بهائی اوگاندا جهت مشارکت در کمپین «پنج سال بیدادگری» بود.

کینتو موسکه، نخست وزیر سابق اوگاندا

کینتو موسکه، نخست وزیر سابق اوگاندا

کینتو موسکه، نخست وزیر سابق اوگاندا، یکی از سخنرانان این کنفرانس بود. او در حال حاضر مشاور ارشد ریاست جمهوری است. آقای موسکه، در مورد سفر خود به ایران که در سال ۱۹۹۵ و به عنوان نخست وزیر اوگاندا، انجام شده بود خاطره‌ای تعریف کرد. وی در حین سفر از میزبانان خود خواسته بود تا از مکان‌های مقدس بهائی بازدید کند. «مقامات ایرانی با اینکه متوجه این درخواست شدند اما جوابی به آن ندادند. در حالی که ما از تمامی اماکن مذهبی مربوط به مسلمانان، مسیحیان، و دیگر ادیان بازدید کردیم، تور رسمی ما شامل اماکن مقدسۀ بهائیان نشد».

«همه جوامع، حتی با اعتقادات مذهبی مخالف خود نیز باید سازش داشته باشند. خداوند ما را گوناگون آفریده است و هیچ‌کس نمی‌تواند افراد را به قبول باوری مجبور کند».

آقای موسکه، خواستار آزادی هفت بهائی زندانی گردید و افزود که او صمیمانه امیدوار است وضعیت تأسف بار بهائیان ایران به زودی خاتمه یابد و با آگاهی بیشتر افکار عمومی از طریق کمپین «پنج سال بیدادگری»، آزادی آنان تسریع شود.

شرکت کنندگان کمپین «پنج سال بیدادگری» در حال تماشای تصاویری از هفت مدیر بهائی زندانی در ایران

شرکت کنندگان کمپین «پنج سال بیدادگری» در حال تماشای تصاویری از هفت مدیر بهائی زندانی در ایران

خبرنگاران متعددی در این مراسم شرکت کردند و گزارش‌هایی از ایستگاه‌های رادیو تلویزیونی شامل رکورد تی وی، رادیو ان بی سی، رادیو سی بی اس و رادیو رسمی اوگاندا پخش شد. همچنین مقاله‌ای در دیلی مانیتور، یک روزنامۀ مستقل و پیشتاز در اوگاندا، و روزنامۀ نیو ویژن، روزنامۀ اصلی دولتی، چاپ گردید.

Previous post:

Next post: