ابراز نگرانی شخصیت‌های برجستۀ اتریش از وضعیت زندانیان بهائی

22.05.2013

 در حمایت از کمپین پنج سال بیدادگری، چند تن از شخصیت‌های سرشناس اتریشی، با صدور بیانیه‌هایی خواستار آزادی هفت مدیر زندانی بهائی شدند.

بهائیان اتریش به مناسبت کمپین پنج سال بیدادگری، مراسمی در میدان عمومی شهر وین و مقابل کلیسای سنت چارلز، برگزار کردند

بهائیان اتریش به مناسبت کمپین پنج سال بیدادگری، مراسمی در میدان عمومی شهر وین، مقابل کلیسای سنت چارلز، برگزار کردند

روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت (۱۵ مه) در مراسم ویژه‌ای که در میدان عمومی شهر وین نزدیک کلیسای سنت چالرز، یکی از بناهای تاریخی شهر برگزار شد، این بیانیه‌ها قرائت گردید.

از جمله افرادی که بیانیه صادر کردند: باربارا پرامر، رئیس شورای ملی اتریش؛ هلموت تیچی، مدیر دفتر حقوق بین‌الملل در وزارت امور خارجه؛ الکساندر وندر بلن، معاون نماینده مجلس و شورای شهر وین؛ افگانی دنمز، معاون شورای فدرال؛ جوزف راترنبوک، فرماندار سابق اتریش شمالی؛ سوزان شوآپ، نویسندۀ بنام اتریش؛ و انتن پلینکا، استاد علوم سیاسی و مطالعات ملیت گرایی در دانشگاه اروپای مرکزی بودا پست.

خانم پرامر در بیانیۀ خود به نامه‌ای که در اردیبهشت ماه ۱۳۸۷(مه ۲۰۰۸ ) خطاب به رئیس مجلس ایران نوشته بود، اشاره کرد. طی آن نامه، وی «نگرانی جدی خود را از تبعیض مستمر و سیستماتیک بهائیان ایران به دلیل اعتقادات مذهبی آنها» ابراز نموده بود.

خانم پرامر گفت: «متأسفانه وضعیت جامعه بهائی ایران وخیم‌تر شده است. بنابراین، اتریش و اتحادیه اروپا هنوز هم خواستار آنند که اقدامات سرکوبگرانه علیه این جامعه صلح آمیز بی درنگ متوقف شود. من این تقاضا را دنبال خواهم کرد.»

دکتر تیچی، نامه خود را از طرف دکتر مایکل اسپیندلگر، معاون وزیر امور خارجۀ اتریش نوشت. او اظهار داشت «وضعیت دشوار هفت زندانی بهائی، یک نگرانی جدی برای ما است. ما مرتباً و با تمام توان از حقوق بهائیان دفاع می‌کنیم. باعث تأسف است که ایران، هفت نمایندۀ بهائی را که آشکارا بر اساس تعلق به یک اقلیت مذهبی محکوم شده‌اند، هنوز آزاد نکرده است.»

آقای دنمز، در بیانیۀ خود ابراز داشت که او اولین مسلمانی است که به عضویت پارلمان اتریش درآمده است و با اینکه «اکثر نمایندگان مسیحی هستند» از وی به گرمی استقبال شده است.

وی در ادامه گفت: «بهائیان ایران بخشی از جامعه و فرهنگ ایران هستند و باید از حقوقی برابر با سایر شهروندان ایرانی برخوردار باشند… وجود بهائیان سبب غنای جامعه است پس باید به آنها فرصت مشارکت در جامعه داده شود.»

دکتر راتزنبورگ از دولت ایران خواست «حقوق بشر را در رابطه با آزادی مذهب و عقیده رعایت کند» و «بهائیان بی‌گناه زندانی را فوراً آزاد نماید».

در این مراسم بیش از ۱۵۰ نفر شرکت کردند و توسط رسانه‌های خبری اتریش پوشش گسترده‌ای یافت. روزنامه اتریشی «در استاندارد» (Der Standard) روز ۲۵ اردیبهشت (۱۵ مه) طی مقاله‌ای این مراسم را گزارش کرد و آژانس خبری اتریش (APA)، روز ۲۲ اردیبهشت (۱۲ مه) بیانیه‌ای مطبوعاتی در بارۀ این رویداد منتشر نمود.

شبکۀ رادیو تلویزیون ملی اتریش (ORF)، با تعدادی از شرکت کنندگان در مراسم مصاحبه کرد که در روز ۴ خرداد (۲۵ مه)، به عنوان قسمتی از مجموعۀ «ادیان جهان» (Religions of the World)، پخش می‌شود. این گزارش را می‌توان تا روز ۱۱ خرداد (اول ژوئن) در لینک زیر به طور مجانی تماشا کرد: http://tvthek.orf.at/programs/1656-Religionen-der-Welt

 گزارش ویدیویی این مراسم را که توسط جامعه بهائی اترش تهیه شده است می‌توانید در لینک زیر ببینید:

 http://youtu.be/S2Yo5zCIiR0

Previous post:

Next post: