«مضحکه‌ای به نام عدالت»

24.05.2013

به مناسبت کمپین «پنج سال بیدادگری»، با حمایت جامعه بهائی غنا، سمپوزیومی با عنوان «حبس بهائیان ایران– مضحکۀ عدالت» برگزار شد.

از جمله سخنرانان این همایش که روز ۲۵ اردیبهشت (۱۵ مه) در مرکز بین‌المللی مطبوعات در آکرا برگزار شد، پروفسور کن اتافوا، استاد دانشگاه مرکزی و مدیر موسسه همبستگی ویلیام اوفوری در آکرا بود. وی در مورد اصول بنیادین حقوق بشر و وضعیت هفت زندانی بهائی در ایران سخنانی ایراد کرد.

در غنا، پروفسور کن اتافوا، سمت چپ، دکتر اکواسی اوسی، وسط، و دکتر لزلی کیسلی-هایفورد در میان سخنرانان همایش «حبس بهائیان ایران – مضحکۀ عدالت»

در غنا، پروفسور کن اتافوا، سمت چپ، دکتر اکواسی اوسی، وسط، و دکتر لزلی کیسلی-هایفورد در میان سخنرانان همایش «حبس بهائیان ایران – مضحکۀ عدالت»

پروفسور اتافوا گفت: «بهبود مدارای دینی، یک تعهد جمعی است و انجام آن در واقع، مستلزم گسترش میزان احترام به حقوق بنیادین بشر است.»

وی ادامه داد: «برای رسیدن به خواسته‌های خود، اصلی‌ترین تعهد، توانایی پذیرش تنوع در جامعه است. این‌ها نگرانی اصلی و مهم ما برای جلوگیری از وضعیتی است که شاهد فزونی آن در شمال نیجریه و البته در ایران هستیم که هفت عضو جامعه بهایی، پنج سال گذشته را زندانی بوده‌اند.»

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که مسائل مربوط به تبعیض دینی شاخص هستند، زیرا «هیچ کس کاتولیک یا بهائی و یا پروتستان متولد نمی‌شود.»

او گفت: «این می‌شود یک درخواست ناموجه که از شما بخواهند ایمان خود را انکار کنید تا به طور مثال به شما اجازه داده شود شغل خاصی داشته باشید».

اداره این همایش به عهده دکتر اکواسی اوسی، روان‌پزشک ارشد غنا و عضو دفتر امور خارجه جامعه بهائی بود. لزلی کیسلی-هایفورد، مشاور ارشد موسسه پژوهش و مشاوره برای تغییر، در مورد وضعیت فعلی بهائیان ایران سخن گفت و با ارائه دیدگاه تاریخی، در مورد واکنش‌های بین‌المللی به مسئله حبس ناعادلانه به بحث پرداخت.

دکتر کیسلی-هایفورد گفت: «آنچه بهائیان از این کمپین سراسری می‌خواهند، امتیاز ویژه‌ای نیست. آنها تنها به دنبال حقوق خود طبق مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر هستند؛ یعنی حق زندگی، آزادی، امنیت شخصی و حق تحصیل، کار و انجام مناسک مذهبی. جامعه بهائی، امروز، بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر، خواستار چیزی کمتر از آزادی فوری هفت مدیر بهائی همراه با صدها تن از دیگر زندانیان عقیدتی در ایران نیست».

ایستگاه اف ام در آکرا، رادیو XYZ و رادیو بین‌المللی فرانسه، این رویداد را تحت پوشش خبری قرار دادند.

Previous post:

Next post: